Van snelheidsmeter tot aangepaste kruising: overheden nemen maatregelen voor veiligere N65

07 jul , 9:47 Gemeente
515588063 1149806873851995 1552512059463399094 n
Gemeente Vught

Het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught en Oisterwijk nemenverschillende maatregelen om de leefbaarheid en veiligheid op en rondom de N65op korte termijn te verbeteren. Deze week zijn de partijen het eens geworden overde realisatie van een aantal zogeheten kortetermijnmaatregelen (KTM).

Na dezomervakantie hakt de stuurgroep een knoop door over de verdeling van de kostenvoor deze maatregelen. Alle betrokken partijen blijven daarnaast toewerken naarhet VKA+ voor de N65.

Zowel het Rijk als de provincie als beide gemeenten vinden dat er nu echt wat moetgebeuren aan de N65. Om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, kiezen deoverheden nu voor de herinrichting van de kruising Boslaan/Vijverboslaan. Daarnaastkomen er snelheidsmeters langs de N65 te staan om gebruikers erop te attenderen hoehard ze rijden.  

Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om een aantal zogeheten ‘koude aansluitingen’af te sluiten. Dit zijn straten en inritten van woningen die rechtstreeks aansluiten op deN65. Deze afsluitingen worden verder onderzocht, al dan niet in samenhang met hetplaatsen van een vangrail en een geluidsscherm. Bovendien willen de overhedenonderzoeken of het mogelijk is om twee fietstunnels aan te leggen: één tussen Helvoirten Haaren en één in de buurt van de De Bréautélaan in Vught.  

 Afwachten geen optie
“Het is fijn dat we vandaag een paar concrete maatregelen kunnen aankondigen die deleefbaarheid en de veiligheid rondom de N65 gaan verbeteren”, zegt de Vughtsewethouder Mark du Maine. “Voor een aantal van die maatregelen geldt dat ze wellichtweer verwijderd moeten worden als het stikstofvraagstuk is opgelost en het VKA+ kanworden uitgevoerd. Maar zeker met het oog op de toenemende verkeersdrukte, vindenwij afwachten geen optie.”  

 Eind 2024 is er een onderzoek uitgevoerd naar de kortetermijnmaatregelen voor de N65.Het doel van het onderzoek was om te kijken met welke maatregelen de leefbaarheid enveiligheid op en rondom de N65 op korte termijn kan verbeteren en om te onderzoekenwat de wensen en voorkeuren vanuit de maatschappij zijn. Meer dan 1.750omwonenden en weggebruikers leverden een bijdrage. Met behulp van de uitkomstenvan dit onderzoek zijn bovenstaande voorgestelde maatregelen geadviseerd aan destuurgroep.  

Geen 50 kilometer per uurDe afgelopen periode is onderzocht of de N65 binnen de bebouwde kom eenmaximumsnelheid van 50 kilometer per uur kan krijgen. Deze maatregel valt af omdatdit een te groot negatief effect heeft op het verkeer in de kern van Vught. Het verkeer opde aansluitende wegen staat dan langer stil bij de verkeerslichten waardoor de wegenvollopen en er meer uitlaatgassen vrijkomen. Wel zal onderzocht worden of eenmaximumsnelheid van 70 kilometer per uur over het gehele traject tussen BerkelEnschot en Vught kan bijdragen aan de verkeersveiligheid.