MER ondersteunt pleidooi Vught en Vughtse inwoners

Foto: Pixabay

De onafhankelijke adviescommissie MER van de regering ondersteunt pleidooi van Vught en Vughtse inwoners om extra maatregelen te onderzoeken die geluid- en trillingshinder beperken.

De Commissie m.e.r. heeft het milieueffectrapport voor het Programma Hoogfre-quent Spoorvervoer (PHS) Meteren – Boxtel beoordeeld. De Commissie oordeelt dat het rapport onvoldoende in beeld brengt hoe de afname en spreiding van hinder langs het spoornet in de toekomst is.

Uit het rapport blijkt dat de toename van hinder door geluid langs het spoor in Den Bosch en Vught aanzienlijk is. De Commissie adviseert daarom extra maatregelen te onderzoeken die geluid- en trillinghinder.

De onafhankelijke Commissie m.e.r. is bij wet ingesteld en adviseert over de inhoud en de kwaliteit van mili-eueffectrapporten. Zij stelt voor ieder project een werkgroep samen van onafhankelijke deskundigen. De Commissie schrijft geen milieueffectrapporten, dat doet de initiatiefnemer. Het bevoegd gezag – in dit geval de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – besluit over het project. Zie ook www.commissiemer.nl.

Het project
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Onderdeel van dit programma is intensiever gebruik van de Brabantroute (spoor Dordrecht – Breda –Tilburg) door meer personentreinen te laten rijden. Om dit mogelijk te maken moeten goederentreinen een andere route gaan rijden. Deze zullen gaan rijden via de Betuweroute en het traject Meteren – Boxtel. Op dit traject zullen aanpassingen aan het spoor moeten worden uitgevoerd.
Om deze aanpassingen mogelijk te maken bereidt ProRail namens de staatsecretaris een Tracébesluit voor. Voordat de staatssecretaris hierover besluit zijn de milieugevolgen onderzocht in een milieueffectrapport.
De staatssecretaris heeft de Commissie m.e.r. gevraagd het rapport te toetsen.

Het advies
Het rapport stelt dat op de Brabantroute hinder zal afnemen. De geluidhinder langs het spoor Meteren en Boxtel zal toenemen. Doel van het project is onder andere om de hinder langs het spoor te spreiden en te laten afnemen. Het rapport geeft aan dat het hier goed in slaagt (‘score +++’). De Commissie vindt deze positieve score echter niet goed onderbouwd.
Bij Den Bosch en Vught zal de geluid- en trillinghinder toenemen. Hier worden weliswaar wettelijk noodzakelijke maatregelen getroffen, maar de hinder blijft aanzienlijk. Gezien het grote aantal gehinderden acht de Commissie het van belang maatregelen te onderzoeken waarmee de geluid- en trillinghinder verder kan worden teruggebracht. Deze informatie kan de staatssecretaris gebruiken bij de door haar te maken keuzes. De Commissie adviseert daarom het rapport aan te laten passen en pas daarna een besluit te nemen.

Klik hier voor het volledige bericht en het toetsingsadvies

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen