Vervoerder Arriva blijft ook na 2026 verantwoordelijk voor de ov-concessie in Oost-Brabant. Dit blijkt uit de gunningsuitslag van de aanbesteding die de provincie heeft georganiseerd. Ook EBS had zich ingeschreven voor de concessie. Beide inschrijvers kwamen voor gunning in aanmerking, maar de bieding van Arriva is in de aanbestedingsprocedure als beste beoordeeld door een team experts van de provincie.
Het openbaar vervoer in Brabant werkt met 3 concessiegebieden, waarvan Oost-Brabant met stip de grootste is. Het gebied strekt zich uit van Hilvarenbeek en Waalwijk tot Oss en Boxmeer. De nieuwe concessie belooft een flinke kwalitatieve plus voor het openbaar vervoer in het midden en noordoosten van Brabant.
Extra aanbod
De concessie betekent onder meer 15 procent extra aanbod
(dienstregeling uren), meer en snellere rechtstreekse reismogelijkheden én
verschillende nieuwe verbindingen. Zo krijgen zowel Kaatsheuvel/Efteling als
Waalwijk de snelste verbinding naar Tilburg én ’s-Hertogenbosch en wordt de
huidige lijn 99 Uden-Nijmegen een hoogwaardige Bravodirectlijn. Daarnaast gaan
meer dan 170 nieuwe comfortabele en toegankelijke zero-emissie bussen rijden.
Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met
een metro-achtige uitstraling rijden.
Extra budget
De provincie Noord-Brabant zet bovenop het huidige ov-budget
jaarlijks 3,5 miljoen extra budget in om het openbaar vervoer in Oost-Brabant
de komende jaren mee te laten groeien met de verstedelijking. Daarmee blijven
steden als Tilburg, ’s-Hertogenbosch en Oss ook in de toekomst goed bereikbaar
met de bus. Vooruitlopend op de nieuwe concessie introduceert de provincie
bovendien al vanaf januari 2026 de hub- en haltetaxi Bravoflex in het
concessiegebied als aanvulling op het openbaar vervoer.
Brabant in beweging
“Na een lastige periode rondom corona is ons openbaar
vervoer nu echt weer aan het groeien”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn
Smeulders. “Dat is goed om te zien, want we hebben de bus keihard nodig om
Brabant in beweging te houden. Met het extra aanbod van snelle en rechtstreekse
bussen zetten we in de nieuwe concessie een eerste stap richting Bus Rapid
Transit.”
Jan Pieter Been, regiodirecteur Arriva Zuid: “We zijn echt ontzettend blij dat de concessie Oost-Brabant opnieuw aan ons is gegund en dat we klaar mogen blijven staan voor alle Oost-Brabantse reizigers. Met deze gunning kunnen we het openbaar vervoer in dit gebied met hart en ziel verder ontwikkelen en onze dienstverlening richting de reizigers optimaal organiseren. We zijn trots op dit resultaat en bedanken dan ook graag alle reizigers, Provincie Noord-Brabant voor het vertrouwen en natuurlijk vooral ook alle Arriva-collega’s die samen, elke dag weer, klaar staan voor al onze reizigers!”
Na het verstrijken van de wettelijke bezwaartermijn zullen komend najaar meer details over het toekomstige ov-aanbod bekend worden gemaakt. De nieuwe concessie gaat in op 13 december 2026 en kent een looptijd van 12,5 jaar.