Bestuurders rijden onverzekerd op opgevoerde fatbikes en e-bikes. Vier op de tien jongeren tussen de 12 en 24 jaar niet weten dat zij onverzekerd zijn bij een ongeluk met een opgevoerde e-bike, zo blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O en IenW.
Opgevoerde e-bikes en fatbikes
Uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos I&O – in
opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – blijkt dat vier
op de tien jongeren tussen de 12 en 24 jaar niet weten dat zij onverzekerd zijn
bij een ongeluk met een opgevoerde e-bike. Ook veel ouders zijn zich niet
bewust van de juridische en financiële gevolgen. Slechts 9 procent weet dat zij
aansprakelijk kunnen worden gesteld voor alle schade, zelfs als hun kind het
ongeluk niet heeft veroorzaakt. Bij opgevoerde fietsen – die sneller gaan dan
25 kilometer per uur – gelden andere regels: er is een helmplicht, een
minimumleeftijd en een rijbewijsplicht. Toch rijdt een op de tien jongeren op
zo’n opgevoerde fiets. De helft daarvan haalt zelfs snelheden boven de 35
kilometer per uur. Ruim de helft van deze jongeren denkt dat de kans klein is
dat ze aansprakelijk worden gesteld of een boete of strafblad krijgen, wat
volgens de onderzoekers duidt op ernstige onderschatting van de risico’s.
’t Kan hard gaan’.
Om die reden lanceerde het ministerie samen met ANWB, Veilig
Verkeer Nederland, RAI Vereniging, Verbond van Verzekeraars en TeamAlert de
campagne ‘’t Kan hard gaan’. Onderdeel daarvan is de E-bike
Reality Checklist, die ouders en jongeren helpt om opgevoerde
e-bikes te herkennen en wijst op de gevaren en wettelijke regels. Ook geeft de
checklist praktische tips voor gesprekken tussen ouders en kinderen. De
risico’s zijn niet alleen theoretisch. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren al
te maken hebben gehad met schade waarbij de verzekering niets uitkeerde. Eva
uit de peiling werd bijvoorbeeld aangereden terwijl ze op haar opgevoerde
fatbike reed. Ze liep een gebroken arm en een hersenschudding op, en kon als zzp’er
een maand niet werken. ,,De verzekeraar vergoedde alleen mijn
ziekenhuisrekening, maar niet mijn gederfde inkomsten. Mijn fatbike was net
iets te snel – vijf kilometer per uur extra – en daardoor verviel mijn dekking
volledig.”
Harde les
Ook Mirjam, eveneens deelnemer aan het onderzoek, kreeg een
harde les. Haar fatbike haalde 38 kilometer per uur. Na een aanrijding bleken
haar schade, fysiotherapie en kapotte telefoon volledig voor eigen rekening te
komen: een kostenpost van zo’n 1.000 euro. ,,Dat ik ineens geen e-bike meer had
in de ogen van de verzekering, kwam als een schok. Sindsdien ben ik veel
voorzichtiger.” De campagne wijst jongeren er ook op dat bij een tweede
overtreding de fiets zelfs in beslag genomen kan worden. De boete voor rijden
met een opgevoerde e-bike bedraagt 320 euro, en voor jongeren boven de 12 jaar
is een strafblad niet uitgesloten. KLIK HIER voor
meer informatie.