Vertraging Marktveld dreigt

Foto: Gemeente Vught

Is het centrum van Vught straks nog wel veilig met al die achteruitrijdende vrachtwagens? Overheersen de uitlaatgassen op de terrassen? Hoe zit het met overlast van geluid en autokoplampen die de woningen binnen schijnen, blijven er voldoende parkeerplaatsen over en waar komen de fietsenstallingen?

De onrust over het nieuwe winkelcentrum Marktveld (centrumplan oost) neemt toe. In de Raadhuisstraat vrezen ze dat dagelijks zo’n 25 vrachtwagens gaan zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties. Deze bevoorradende vrachtwagens rijden in de nieuwe situatie de Raadhuisstraat in richting de Ploegstraat en steken ter hoogte van het nieuwe ontmoetingscentrum DePetrus achteruit het bevoorradingshofje in. ,,Onbegrijpelijk”, zegt Philip Helmer die in het Vughtse Hart woont. ,,Overal weren ze vrachtwagens in stads- en dorpskernen maar in Vught  mengen ze zich met het winkelend publiek

Actie
Ook Wim Punte, die op de hoek Dr Hillenlaan/Raadhuisstraat woont,  reageert verbijsterd.  ,,Bevoorraden aan de zijde van het Ploegveld is veel logischer maar daar moet per se een ‘vershoek’ komen terwijl er al zoveel leeg staat.” Beide Vughtenaren zijn gefrustreerd en boos. ,,Er zou een onafhankelijk (verkeers)onderzoek komen. Daar wachten we nog steeds op. Dit gaat een zware wissel trekken op de omgeving. Binnenkort wordt de vergunning ingediend. Als we nu niet in actie komen, zijn we straks te laat. Dan is de bouw gestart. De gemeente wil kost wat kost door. Ze zijn niet transparant, creëren hun eigen vertraging en dwingen ons bezwaar te maken.”

Luisteren
Ook de bewoners in de omgeving van het Ploegveld zijn actie bereid. ,,We hebben driekwart jaar de koninklijke weg bewandeld en overleg gevoerd maar we zijn er klaar mee”, aldus Charlotte van Aken. Myriam van Diepen vult aan: ,,Men hoort ons aan maar dat is iets heel anders dan ook echt luisteren.” De bewoners kwamen met diverse creatieve ideeën. Een ‘verdiepte bevoorrading’ of een bevoorradingsroute via het Marktveld naar het hofje met sloop van het onderkomen van de centrummanager naast de Blokker óf de Dr. Hillenlaan versmallen en het trottoir verwijderen ten gunste van de parkeerplaats. ,,Zodat er 42 extra parkeerplaatsen komen én niet recht voor onze deur waardoor koplampen in onze ramen schijnen”, verklaren ze. ,,Maar we horen alleen maar nee. Behalve als het gaat over een boompje of de kleur van de tegels. Ook het niet laden en lossen voor 7.00 uur of gereserveerde parkeerplekken voor bewoners is niet bespreekbaar. Men zegt gewoon: ‘u wilt in het centrum van Vught wonen’, maar het is hier toch zeker geen Amsterdam!”

Ondernemers Willem Schellekens (DePetrus BV) en Wim Boers (Bleijenburg BV) maken zich zorgen over de veiligheid en overlast rondom de Heuvel. Schellekens: ,,De bezoekers van het ontmoetingscentrum die via de Heuvel DePetrus in willen lopen, krijgen te maken met achteruitstekende vrachtwagens. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Het is ook onwenselijk dat de bezoekers van het terras van Hemels te maken krijgen met achteruitrijpiepjes, uitlaatgassen en herrie van de vele passerende vrachtwagens en dat geldt ook voor de nieuwe horecagelegenheid in Villa Bleijenburg.”

Verlichting
Martijn de Bruin, ontwikkelmanager van Bouwaccent, kent de zorgen. ,,En die nemen we serieus maar ik weet niet of we álle bewoners tegemoet kunnen komen. De winkels moeten bevoorraad worden en volgens ons is via de Raadhuisstraat een goede oplossing.” De Bruin zet vraagtekens bij het aantal vrachtwagens dat door de bewoners wordt genoemd maar hoeveel het er dan wel zijn, weet hij niet. Dat vrachtwagens zich begeven tussen winkelend publiek hoeft volgens hem ook geen probleem te zijn. ,,Eventueel nemen we extra veiligheidsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld extra signalering in de vorm van verlichting.”

Bron: Brabants Dagblad

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen