Op het voormalige kloosterterrein van de Zusters van J.M.J. is begonnen met de bouw vankinderopvang Mowgli. Wethouder Yvonne Vos woonde de feestelijke start bij en zag hoedoor de kinderen een tijdscapsule werd begraven.
De oplevering staat gepland in hetvoorjaar van 2026. Op dit moment is de opvang nog gevestigd in het oude klooster.Wethouder Vos is verheugd: “De nieuwbouw van Mowgli is een aanwinst voor Vught. Bij deze opvangkomen de ontwikkeling van het kind, duurzaamheid en architectuur samen. Kloostergoed Theresia blijft,ook na de oplevering van de woningen, een parkachtig terrein, omgeven door monumentale bomen eneen rijke biodiversiteit. Een rijkdom voor veel generaties.”
Het bijzondere project is ontworpen door het architectenbureau Natrufied Architecture en combineertspeelse architectuur met een diepe verbondenheid met de natuur. Roel Vugts, directeur van Mowgli, kijkter naar uit: “Het resultaat gaat een inspirerende, duurzame en kindgerichte omgeving worden waarbij deontwikkeling en het welzijn centraal staan”.
Boomhut als uitgangspunt voor ontwerp
Anja Verdonk, architect, zegt over het ontwerp het volgende: “Het ontwerp van Mowgli is geïnspireerd opde speelsheid van boomhutten en berglandschappen. Het gebouw is opgebouwd uit verschillendeniveaus die subtiel opgaan in het terrein. Deze gelaagdheid nodigt kinderen op natuurlijke wijze uit om teontdekken, te bewegen en te spelen. De jongste kinderen bevinden zich op de begane grond in een veiligeen geborgen omgeving, terwijl oudere kinderen de hogere verdiepingen kunnen verkennen via eenverhoogde wal die directe toegang tot buitenruimte biedt.”
Duurzaam en biobased gebouwd
Voor de realisatie van het gebouw wordt gebruikgemaakt van duurzame, biobased materialen zoalskruislaaghout (CLT), houten kanaalplaatvloeren en houten gevelbekleding. Dit draagt niet alleen bij aande ecologische waarde van het gebouw, maar creëert tevens een warme en rustgevende sfeer dieaansluit bij de behoeften van jonge kinderen.
Groene omgeving als onderdeel van de pedagogiek
De natuurlijke uitdagende omgeving vormt een integraal onderdeel van het pedagogisch concept. Vugts:“Kinderen worden actief gestimuleerd om naar buiten te gaan, te bewegen, te bouwen met lossenatuurlijke elementen, te tuinieren, te klimmen en de natuur te beleven, zoals diertjes te observeren.Deze dagelijkse interactie met de natuur draagt bij aan hun fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling”.