Nieuwe campagne ‘Zet ‘m op’ stimuleert vrijwillig gebruik van de fietshelm

17 apr , 11:55 Nieuws
cycling tour 7454752 1280
Pixabay

Op de vierde Dag van de Fietshelm op 16 april 2025 is ook de overheidscampagne ‘Zet ‘m op’ officieel van start gegaan. De campagne heeft als doel om het vrijwillig dragen van de fietshelm te stimuleren. Dat is hard nodig, want uit de cijfers van VeiligheidNL blijkt dat in 2024 maar liefst 74.300 fietsers op de Spoedeisende Hulp belandden na een ongeval. Een fietshelm kan een wereld van verschil maken. BOVAG heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de campagne en ondersteunt deze van harte.

Het dragen van een fietshelm is voor iedereen van belang, maar zeker bij kwetsbare groepen kan de impact groot zijn. Vooral onder 55-plussers is de potentiële impact van een helm dragen groot: zij vormen met meer dan twee op de vijf slachtoffers de grootste groep, en in één op de vijf gevallen is daarbij sprake van hersenletsel. Ook jonge kinderen zijn kwetsbaar: in 2024 ontstond 11 procent van de SEH-fietsletsels bij kinderen tot 12 jaar.

Uit SWOV-onderzoek blijkt dat bij een ongeval fietsers met helm ongeveer 60 procent minder kans hebben op ernstig en ongeveer 70 procent minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel. Als de helft van de mensen een helm zou dragen, kunnen naar schatting jaarlijks zo’n vijftig verkeersdoden en tot wel 800 ernstige verkeersgewonden worden voorkomen. Bekijk meer cijfers over fietsongevallen in deze infographic van VeiligheidNL.

Aftrap door minister Madlener
De campagne ‘Zet ‘m op’ werd op 16 april 2025 gelanceerd op de basisschool HSV Nassaulaan in Den Haag, in het bijzijn van onder meer minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). De minister zegt over de campagne en de Dag van de Fietshelm: “De meeste Nederlanders dragen op dit moment geen fietshelm, maar toch zie je ze steeds vaker op straat. Dat vind ik een goede ontwikkeling, want een helm zorgt dat de gevolgen van een ongeval minder ernstig zijn. Daarom zet mijn ministerie zich in voor vrijwillig fietshelmgebruik. We richten ons met name op ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Als ouders het goede voorbeeld geven en kinderen van jongs af aan een helm dragen, groeit het gebruik van generatie op generatie. Hoe zichtbaarder het wordt, hoe normaler het wordt.”

Als onderdeel van de campagne toert de Fietshelmfittingfiets door Nederland om te laten zien dat er voor ieder hoofd een passende helm is. Ook biedt de campagne campagnematerialen. Je kunt een eigen poster maken met de leus ‘Zet ‘m op’. Op de website zetjefietshelmop.nl kun je met de postergenerator zelf posters samenstellen met verschillende (achtergrond)afbeeldingen. Je kunt hier je eigen bedrijfsnaam op zetten. De poster kun je downloaden en zelf printen of laten drukken.

Kortingsacties
Verschillende provincies en gemeenten zijn fietshelmkortingsacties gestart op de Dag van de Fietshelm. Zij geven fietsers de komende weken rond de € 20,- à € 25,- korting bij de aanschaf van een (goedgekeurde) fietshelm. Actie voor de inwoners van de provincie Brabant zie hier