Nieuw: Leerunit voor studenten in het Operatiecentrum bij JBZ

10 sep , 10:12 Nieuws
jbz
Vorige week zijn de eerste studenten van de opleiding tot operatieassistent en anesthesiemedewerker begonnen op de Leerunit, een nieuwe vorm van leren in het operatiecentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ).
Onder deskundige begeleiding van twee leercoaches gingen zij zelfstandig aan de slag met het assisteren van de specialist tijdens een laagcomplexe operatie. Voorafgaand, tijdens en na de operatie kregen de studenten uitgebreide theoretische lessen en persoonlijke evaluaties. Deze nieuwe manier van leren biedt studenten een veilige en stimulerende leeromgeving, waardoor zij effectiever kunnen leren. Een belangrijke investering in de toekomst, waar we alleen maar meer zorgprofessionals nodig hebben voor passende zorg voor onze patiënten.  
Als opleidingsziekenhuis met topklinische status is het JBZ vooruitstrevend als het gaat om het begeleiden van toekomstige zorgprofessionals naar werk dat bij ze past. Een veilig en ontwikkelingsgericht leerklimaat is daarbij essentieel. Op de leerunit staat, naast in eerste plaats natuurlijk de patiënt, het leerproces van de studenten centraal in een hiervoor speciaal ingerichte setting. 
Jiska Hendriks, unithoofd in het operatiecentrum: “het percentage van studenten dat uit de zorg stapt is landelijk gezien de laatste jaren hoog. De stevige productiesnelheid van operaties die we uitvoeren waar de studenten in meelopen, zorgt ervoor dat het leerproces soms onder druk komt te staan, en daarmee ook het werk- en leerplezier van studenten. Op deze manier verwachten we mensen beter te behouden. Je moet dit dus ook echt zien als een lange termijn investering.” 
Een aanwinst voor de opleiding.
Ook al is het pas de eerste dag, het effect is direct zichtbaar door het enthousiasme van de studenten. Yalou, operatieassistent in opleiding: “Ik heb vandaag veel meer geleerd dan de keren dat ik zonder deze leerunit heb gestaan bij een liesbreuk. Er is veel meer tijd dan normaal om te leren en dat er uitleg gegeven wordt door de specialist, dat vind ik echt heel fijn. Ik vond het leuker dan verwacht!” Collega-student Noor beaamt: “ Het is heel leerzaam, ze nemen er echt de tijd voor om je alles te laten zien. Dat is erg fijn.” Ook student Kaylee is enthousiast: “Het is heel laagdrempelig, omdat de arts uit zichzelf begint te vertellen, durf je gemakkelijker vragen te stellen. En je geeft in deze setting gemakkelijker feedback aan elkaar. Noor en ik zijn tegelijkertijd gestart met de opleiding en het is ook leuk om het groeiproces te zien ten opzichte van elkaar, dat zie je normaal niet. Ik vind het echt een aanwinst voor de opleiding.” 
Vanuit anesthesie wordt er ook positief gereageerd. Leercoach Sophie: “Op zich werken we al op de manier dat we met de handen op de rug coachen als het kan. Maar het is fijn dat hier de tijd er is om na iedere operatie even te evalueren. Volgende maand gaan we ook meer verschil in studenten krijgen, bijvoorbeeld verschil in ervaring met hoogcomplex en laagcomplex. Daaruit kun je ook weer meer leerrendement halen.”